West Coast of New Zealand - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Familie Vink - WaarBenJij.nu West Coast of New Zealand - Reisverslag uit Franz Josef, Nieuw Zeeland van Familie Vink - WaarBenJij.nu

West Coast of New Zealand

Door: Hugo en Jasperdina Vink

Blijf op de hoogte en volg Familie Vink

19 December 2014 | Nieuw Zeeland, Franz Josef

Hallo allemaal,

Na onze route via Queenstown zijn we via Wanaka verder naar boven en vervolgens richting de westkust gereden door het Aspiring National Park. Langs deze route konden we leuke “uitstapjes” maken naar o.a. de Blue Pools (hangbrug over zeer helder water), Fantail Falls (waterval), Gates of Haast (brug over een woeste rivier) en Thunder Creek Falls (waterval).

Aan het eind van de dag kwamen we uit bij Haast Beach. De lucht trok open en we hebben nog even in het zonnetje gezeten. Ook de sandflies kwamen nog op bezoek, wat een krengen! Goed smeren maar of gewoon binnen zitten. Gelukkig zijn de faciliteiten op de campings hier prima en kun je lekker in de centrale (keuken) ruimtes zitten.
De volgende dag (vandaag) zijn we doorgereden naar de Fox Glacier. Onderweg even langs het strand gestopt. Bijzondere witte stenen zagen we liggen. Bij de gletsjer aangekomen moeten we een half uur lopen, een aardige klim omhoog. Maar dat werd beloond met een mooi uitzicht op de gletsjer. Negen jaar geleden konden we nog vlakbij komen, nu kan dat niet meer (uit veiligheid) en het beeld van de gletsjer is behoorlijk veranderd in al die tijd. Deze gletsjer en de Franz Josef Glacier zijn zeer bijzonder in zijn soort, omdat dit de enige gletsjers ter wereld zijn die zo dicht bij het regenwoud en de zee liggen.
Na ons bezoek aan de Fox Glacier rijden we door naar Franz Josef Glacier. Onderweg gaat het regenen en trekt het helemaal dicht. Een bezoek aan Lake Matheson met een “in het meer spiegelend” uitzicht op Mt. Cook zal er wel even niet inzitten morgenochtend vroeg. Gelukkig hebben we prachtige foto’s van de vorige keer. En geluk bij een ongeluk: hoeven we niet zo vroeg op.

Inmiddels zijn we uitgekomen op de camping in Franz Josef Glacier en een camping opgezocht. Vanwege de regen eten we in de keukenruimte. Als het weer morgen mee zit bezoeken we ook hier de gletsjer en vervolgens rijden we door langs de kust naar Greymouth.
Dank voor alle leuke berichtjes op onze website en de felicitaties voor de verjaardag van Arjan.

Hartelijke groet,

Familie Vink

• 19 December 2014 - 12:11

Danielle Vink:

Hallo vakantiegangers,
    Vervelend die sandflies, dat is gelukkig alleen op het Zuidereiland toch? Gaan jullie ook nog skiën op de Mt. Cook? Op de foto's te zien is Jochem hard aan de studie! Hier in Nederland is de kerstvakantie ook begonnen en hebben we bijna allemaal ons kerstgala/lunch gehad. Hopelijk is de volgende Skype verbinding weer wat beter!
    Lieve groeten Daniëlle

• 20 December 2014 - 21:19

Peter De Bock:

Hi daar!

Goed om te horen dat jullie je zo vermaken daar. Uiteraard (alsnog) gefeliciteerd met Arjan zijn verjaardag. Na de vakantie kan hij meteen aan de bak op de kleuterschool ;-)
    Mooi dat het landschap en natuur zo veelzijdig is. We zijn benieuwd naar alle foto's.
    De sandflies zijn inderdaad nasty. Dit hebben wij in Bocas del Torro in Panama meegemaakt. We hadden toen een chemisch flesje "Off" genaamd gebruikt dat je op je huid moest spuiten. Geen sandflies en ander ongedierte meer te bekennen.

Geniet lekker van jullie vakantie!

groetjes en kus uit het koude en winderige holland,

Eva, Peter en Rosanne